Att vitolja bänkskivorna

 
Jag lovade er det här inlägget redan i våras.. men sen kom väl livet emellan. Precis sådär som det gör mest hela tiden sen man fick barn, haha.
 
Jag var i alla fall trött på våra bänkskivor i köket som blivit sådär mörka som ek blir efter ett tag. Jag gillar nyslipad och obehandlad ek men det är ju inte sådär superpraktiskt i ett kök, så för att få den ljusa känslan gjorde jag precis som med vårt matbord: jag använde vitolja! 
 
Här kan ni läsa mer om hur jag gjorde med matbordet. När det gällde bänkskivorna behövde jag gå tillväga på ett lite annorlunda sätt. Att slipa bort olja är lagom jobbigt på ett matbord men två bänkskivor med hörn och andra kanter att ta hänsyn till kan göra en galen.
 
 
Man byter slippapper typ hela tiden och upptäcker ständigt små ställen man missat. Till min hjälp köpte jag en slipmaskin från Bosch som har formen av ett strykjärn. När man slipar bort gammal olja är tipset att använda sandpapper 120, grovkornigt men ändå inte alltför slitsamt för skivan. Däremot behövde jag använda 80 ibland, som är grövre, när det var riktigt tufft att få bort det. Sen avslutade jag med ett snällt på 400 som jag använde för hand för att skivan skulle bli jämn och len.
 
 
När skivan väl var redo för att oljas in kom det riktigt knepiga. Vitoljan jag använde (vitpigmenterad olja för bänkskivor, finns på Bauhaus) var snabb med att torka och så fort ett penseldrag överlappar ett annat det minsta blir ju det stället liiite vitare än det övriga du drar ut. Man får i princip inte göra fel här, för blir det lite för mycket någonstans är det sista man ska göra att försöka rätta till det. Jag gjorde misstaget att försöka rädda en liten grej (perfektionist, javisst) och när man sen ska försöka få till en jämn look gör man typ bara problemområdet större.
 
Gaaaah.. när man väl är färdig med en bänk är man liksom inte vansinnigt sugen på att påbörja nästa, haha. Men, jag blev klar och jag är nöjd. Dock kan det bli lite nagg i bänken när man använt den ett tag och då blir det ju trista fläckar. Så även om det är sjukt snyggt och fräscht så måste man vara mer försktig än om man bara hade oljat in eken som vanligt. Man får helt enkelt avgöra vad man orkar med. Jag är ju som sagt perfektionist så för mig skaver det lite i ögonen när bänken får ett nytt märke, hehe.
 
0 kommentarer