Klädtips till förskolan

 
Jag får ofta frågor på dm (via instagram) angående vad jag väljer för kläder till Noah nu när det blir kallare ute. I mitt yrke som förskollärare har jag fått lära mig en hel del om ytterkläder för barn. Vilka märken man bör satsa på; som är praktiska eller vilka som mest bara är fina och vilka märken som kan kombinera det hela. För vissa är det ena eller andra viktigare i olika situationer men för mig är det en delad första plats.  
 
Under den här årstiden brukar jag få många frågor från föräldrar angående hur deras barn bör vara klädda. På morgonen är det ofta kyligare än på eftermiddagen, det är blött ena stunden och torrt i nästa. Jag har därför satt ihop en liten lista längre ner i det här inlägget med lite tips till er som har funderingar kring just det här. 
 
Jag har under mina 9 år i förskolan fått några återkommande favoriter som jag tycker är de absolut bästa ytterkläderna / skorna och har därför själv nu satsat på dessa när jag köpt kläder till Noah. Bland annat är skorna från Kavat en stor favorit. Inte nog med att de har flera superfina modeller, de är dessutom enkla att få på små fötter snabbt (perfekt för små barn med noll tålamod att sitta still, som min egen) och är verkligen anpassade efter sitt syfte. Jag satsade på modellen Halland (beställde härifrån), en perfekt höstsko som är lagom fodrad och är vattentät. Perfekt när man är ute och springer i blött gräs eller "råkar" klampa igenom en vattenpöl. 
 
 
Jag gillar Polarn & Pyrets ofodrade täckbyxor såhär års och brukar komplettera med fleecebyxor under när det är lite kallare. Deras vindfleece är för övrigt ett riktigt kap, så otroligt användbar både som lager två under jacka eller som det yttre lagret över en varmare tröja. En vindfleece är bra att ha året runt, så ett tips är att spana in rean på Polarn när de säljer ut tidigare kollektioner. Själv fick jag denna för halva priset (ord. pris 599kr). 
 
Mina tips för er vars barn ska börja förskolan:
  • Titta igenom tvättråd innan köp och se till att plagget du tänkt köpa klarar torktumlare/torkskåp. Det är helt värdelöst när barnet kommer in efter en blöt förmiddag på gården och det inte finns en chans att kläderna hinner torka i rumstemperatur lagom till eftermiddagen ifall de ska ut igen (eller att de ska användas vid hemgång).
  • Se över HUR mycket vatten plagget klarar av. Vattentäta täckbyxor är INTE detsamma som galonbyxor. Tänk på att barn oftast inte bara går igenom regnet, de sätter sig gärna rakt ner i en vattenpöl och leker.
  • Tänk lager på lager! Jag älskar fodrade galonset men de är en onödig utgift om du vill att ditt barn ska kunna utnyttja plagget maximalt. Med ett fleeceset under galon vid kyla får du exakt samma funktion, men kan också använda galonkläderna utan fleece när temperaturerna stiger.
  • Märk kläderna väl! Gärna med påstrykningsbara namnlappar så man enkelt kan se vad det står för namn. Som pedagog har man många kläder att hålla reda på och jag vet inte hur många gånger jag stått med typ fem par svarta täckbyxor från Polarn och Pyret UTAN namn. Sen ska vi inte tala om strumpor och fingervantar! Gaaah.. 
  • Snörskor hör INTE hemma på förskolan. Ofta är det 15 barn (eller fler, tyvärr) på 3 pedagoger, vi har inte tid att sitta där och snöra barnens skor - då kommer vi aldrig ut på gården eller en planerad utflykt. Dessutom går knuten upp och barnen snubblar istället. Fast viktigast av allt, vi vill uppmuntra barnen att klara så mycket som möjligt själva, därmed passar kardborre bättre till små barn. När de kommer upp i åldern att börja träna på att knyta sina egna skor, kör på!
  • Köp gärna ett par galonbyxor som är en storlek större än vad barnet har nu, det är perfekt att kunna dra över vinteroverallen sen när det blir snöslask. Barnen är ofta ute längre stunder på förskolan så risken att vatten tränger in i overallen om de sitter ner efter ett tag finns där. 
  • Satsa hellre på tunna tumvantar, INTE fingervantar. Fingervantar har en tendens att kyla händerna snabbare och dessutom är de sjukt jobbiga att få på små fingrar tillhörande barn med noll tålamod, haha.
  • Ska du köpa varmare vantar? Det kan vara svårt att få på en fodrad vintervante på en liten hand och att få in tummen i "tummehuset". Min personliga favorit är vanten Tassu från Reima med dragkedja hela vägen upp till tummen. Enkla att få på och sitter bra! 
  • För att öka på livslängden för gummistövlarna, köp gärna ofodrade och komplettera med en tjockare ullstrumpa för kyligare dagar ELLER spana efter utagbart foder. Exempelvis Kavats stövel GIMO.

 
Förra året var Noah precis över 3 månader och då såg ju behoven klart annorlunda ut. Då satsade jag på en riktigt bra åkpåse till vagnen istället inför vintern och två tunnare overaller. Först en tunt fodrad att ha i liggdelen på vagnen och sen den väldigt populära vindfleeceoverallen från Polarn & Pyret. Den var verkligen toppen, den använde vi i åkpåsen under hela vintern och med en ulloverall under räckte det bra även under kalla dagar. Åkpåsen Urban från Voksi använder vi även nu, då den går att öppna nedtill för fötterna och på sidorna och att "locket" går att plocka av så kan man lätt anpassa den efter rådande väderläge (det medföljer även ett förlängt lock så man kan använda åkpåsen lääänge). Perfekt när den ena dagen inte är den andra lik såhär års. Urban-åkpåsen är den till vänster här nedanför. 
 
 
Här med Voksis Urban i sittdelen på Bugaboo Donkey. 
 
Åkpåsen har sin givna plats i vagnen även detta år men då Noah kan gå bra och gärna leker utomhus så beställde jag Reimas overall Gotland och Kavats Yxhult inför kommande säsong. Ytterligare två favoriter som jag har bra erfarenhet av från jobbet. Skorna är åter igen enkla att få på fötterna, har en greppvänlig sula och värmer bra. Overallen vann också bäst i test 2019!
0 kommentarer