Bio: Marie Antoinette

89111-377

Så har man sett den otroligt vackra filmen Marie Antoinette. Filmen handlar om den österrikiska flickan Marie Antoinette (Kirsten Dunst) som trolovas med den franska kronprinsen och så småningom blir Frankrikes drottning. Alla har vi väl hört talas om den vackra, men ack så dryga drottning som tillslut mötte sitt öde i giljotinen? Sofia Coppola har gjort sin egen tolkning av historien och givit Marie Antoinette en missförstådd och god själ. Förtvivlad över att hennes make inte visar henne något intresse i sängen påstås hon uppleva kärleken med den svenske greven Axel von Fersen. Marie Antoinette porträtteras som en ganska olycklig drottning som kämpar hårt för att bli omtyckt i sitt nya land. Hon motarbetas dock av sina egna slösaktiga vanor.

Det är svårt att säga vad jag tycker om den här filmen. Den är galet vacker, man får ett lyckorus av att se på alla vackra bakelser, klänningar, miljöer, skor och håruppsättningar - och som en vän sa, man blir otroligt sugen på champagne. Trots lyckoruset kändes det faktiskt som att man mest såg en vacker och uttråkad drottning som desperat försökte få dagarna att gå. Jag kunde dessutom känna mig lite förvirrad över handlingen, eftersom Sofia Coppola helt uppenbart kastat om lite i händelsernas ursprungliga ordningsföljd. Men den som inte har någon större översikt över detta sen innan tror jag inte heller ser det som ett problem. Absolut sevärd!



Vackrare än såhär blir det inte!
13 kommentarer
Malin

Åh den har jag velat se länge! Måste fixa en biodejt snart med andra ord :)

Diana

Tänkte se den i helgen! Tror jag kommer att tycka om den! :)

Angel

Kanske ska se den då...

Gilraen

oh, den låter intressant. :)

Debbie

Malin: Absolut! Börja ringa runt ;)

Diana: Bra tänkt, det tror jag också :)

Angel: Yes!! :)

Gilraen: Visst gör den! Alltid älskat historien om Marie Antoinette.. den enda drottningen jag minns från historielektionerna ;)

Gabriella

Är inte han Kiera Knightlys ex med, han som är med i Diorreklamen med? Han är det snyggaste ever. Är han het i filmen? :)
Kram kram Gabriella

M

låter ju inte riktigt.. klokt! :D men visst. kirsten dunst är ju jävligt jävligt bra.

Amanda

Är också nyfiken på den, det sägs ju att man ska se filmen just för alla kläder och andra härligheter! =)

Jennifer

Jag vill se den ! ..gosh äslkar sådanna filmer med vackra klänningar och fin miljö!

Hannah

Måste ses!

sanna

åh, nu blev jag supersugen på att se den!

carro

såg den förra veckan med en kompis på bergakungsalen men jag blev sur för att i mitten av filmen blev det strömarbrott:/ så jag och min kompis fick vänta säkert en 30 min innan den kom i gång igen¨... Jag tyckte att filmen var ok men inte mera...

Torkelsarah

Very interesting & professional site. You done great work.