Mardrömsveckan

För en vecka sen vaknade jag upp på onsdagen i tron om att Swish-bedrägeriet var över och att jag hade vunnit det hela eftersom jag aldrig blev av med några pengar. Tchii fick jag. På väg till jobbet kollar jag telefonen och ser en notis från Kivra. Eftersom jag inte väntar på några ärenden fick jag direkt en känsla av att det inte alls var över. Mycket riktigt, det har gjorts en kreditupplysning på mig, av en bank som ger ut snabba lån. Här har man tydligen i samma stund som man försökt lura mig under måndagskvällen också använt mitt personnummer för att ta ut ett lån. Jag tar kontakt med banken i fråga och får bekräftat att man tagit ut ett lån på 10 000kr. Först drar jag ändå lite lättnadens suck över att det ändå inte "var mer än så".. men samtidigt är ju räntan på dessa konton helt galen. Jag skulle aldrig i min vildaste fantasti få för mig att ta ett sånt här lån. Så nu behöver jag skicka in min polisanmälan av händelsen (som kom med posten igår) så ska en utredning om bedrägeri öppnas på banken i fråga. Hoppas verkligen att det är över sen.
 
Tre heta tips för er som hamnar i samma situation som mig, eller bara vill se till att inte hamna där:
 
  • Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsbolagen, exempelvis UC eller Creditsafe. Detta ansöker du om på deras hemsidor. 4 av dessa samarbetar så spärrar man sig hos en så blir man automatiskt spärrad hos samtliga. Dock endast i 14 dagar, efter det3 måste man styrka en förlängd spärr genom att skicka in polisanmälan.
  • En annan sak jag gjorde, som alla egentligen borde göra oavsett bedrägeriförsök eller inte, är att se till att spärra en eventuell oönskad adressändring hos Skatteverket. På så vis kan du endast adressändra med hjälp av e-legitimation. Varför ska man INTE göra det med e-leg, kan jag tycka? 

  • Ar du en flitig användare av Klarna? Logga in i appen och se över dina säkerhetsinställningar. Exempelvis att man måste använda bank-id även för att "få först, betala sen" som annars är ett perfekt sätt för bedragare att beställa saker i ditt namn.
Jag har lärt mig massvis på den här jobbiga resan, sånt jag helst hade läst om men sluppit erfara själv, givetvis. Så jag hoppas att mina nu två senaste inlägg kan vara till hjälp för någon. Själv stod jag rätt handfallen. Polisen och banken gav mig de två första tipsen när jag gjorde min andra anmälan om bedrägeri, alltså den jag beskriver ovan. Bedrägeriet skedde alltså samtidigt som de loggade in på min internetbank men jag fick inga upplysningar om att en kreditupplysning gjorts förrän två dagar senare, dvs när det redan var försent och lånet betalats ut. Rätt sjukt egentligen. Hade polisen eller banken informerat mig om att detta kunde hända och gett mig rådet att spärra mitt personnummer osv hade jag i alla fall vunnit lite mer tid. Nu hade jag ändå tur att det (förhoppningsvis) "bara" rör sig om ett lån. Har läst om fall där det ramlar in nya grejer i över ett år efter. Hua...
1 kommentar
Milla

Men herregud vilken röra,sånt här man bara hör om. Hoppas du vinner detta och dom åker fast om det ens är möjligt? Kram