Den där djupa kärleken

 
Hur ofattbar är inte den här kärleken man känner för sitt barn? Jag är knappast den första att uppleva den men det är en galen upptäckt när man på riktigt förstår den. Jag kunde bara ana hur det skulle kännas innan jag höll mitt eget barn i famnen. Att få följa hans utveckling och framsteg för varje dag, i allt från att hålla upp huvudet mer stabilt till att bli mer och mer nyfiken på sin omvärld är ju rätt så fantastiskt faktiskt. Han är väldigt mammig och sover tätt intill mig varje natt - och så får det vara ett tag till. Jag njuter av den här perioden av närhet, även om det kan bli rätt mycket ibland. Vissa dagar får jag knappt besöka toaletten och jag får ganska ofta stressa i mig maten eftersom han såklart också vill äta precis just då eller bara vägrar ligga bredvid, haha. 
 
Tack vare apparna Preglife och "Växa och upptäcka världen" så vet jag dessutom lite mer om de olika faser och sk språng som han går igenom och framförallt när de väntas. Himla skönt att få lite insyn i vad som händer när han själv inte kan förklara alla de känslor han bär på och intryck han tar in. Världen öppnar sig ju mer och mer för honom hela tiden och läskigt nog känns det som att tiden flyger fram. Han är snart två månader gammal och jag vill bara dra i handbromsen och stanna här lite längre. Jag älskar att få vara hemma med honom och njuter verkligen av det. Planen är att jag ska vara hemma med honom i ett år och sen får H ta över. Hoppas verkligen att mitt mysiga år inte kommer gå alltför fort. 
2 kommentarer
Carolina

Haha, jag vill ge en liten förvarning om att det där med att sova nära "ett litet tag till" kan bli flera år. Min son blir snart fem och han kommer varje natt till mig och vill vara nära. Jag tänker att om några år gör han inte det så jag fortsätter att sova lite dåligt ibland men älskar närheten 💕. Oftast kommer även hans storasyster som är sex (snart sju) och lägger sig på min andra sida. Så mysigt men såklart lite sämre sömn.

Svar: Haha, ja, jag misstänker att det kommer att bli precis så! Tänker mer att vi låter det vara utan att försöka ett litet tag till - sen får det bli som det blir, men kanske i alla fall börja lägga honom i hans egen säng för natten och sen får det gå lite som det gör ;) Närheten är ju så mysig som du säger, älskar det! Sömnen blir ju lite lidande men eftersom jag ändå vaknar och ammar så fungerar det, i övrigt sover vi faktiskt riktigt bra båda två.. så skönt! :D <3
Debbie

Mandy

Jag väntar mitt första barn just nu (bf 23 november) och dessutom ensamstående så bebis kommer kanske bli väldigt fäst vid mig (det vet man ju iofs inte om et blir så pga det men...) Guud, dte kommer verkligen bli en omställning från att ha levt själv i 10 år till att bli två och en som behöver en dygnet runt till en början!! Men samtidigt ser jag såklart fram emot det hur mkt! =D

Svar: Åh, stort grattis! Ja, det vet man ju aldrig hur ens barn blir men det lär i alla fall komma faser så han/hon blir extra mammig pga de utvecklingssteg barnet går igenom. Det finns en bra app jag kan rekommendera att ha när ditt barn har kommit sen, om du vill ha lite koll på vad som händer med ditt barn rent utvecklingsmässigt. ”Att växa och upptäcka världen” eller ”wonder weeks” på engelska. Med den kan man följa när barnet bör ha kinkigare och gladare perioder, något som har stämt väldigt bra på Noah såhär långt!

Ja, det är en stooor omställning! Bli inte förvånad om du blir lite deppig till en början, det blev jag, även om det inte höll i sig så länge så blev det bara en chock. Trots att jag ändå visste att det skulle bli en stor förändring, jag jobbar till och med med barn så jag har ju koll på hur de funkar, haha.

Önskar dig ett stort lycka till Mandy! Säkert inte helt lätt men helt klart såå värt det. Svårt att förstå innan man är där, har jag insett.. men det är precis sådär fantastiskt som alla säger.. kanske mer till och med, haha. Hör av dig om du behöver eller vill bolla tankar och funderingar. Vet att man har rätt mycket som snurrar sista tiden! <3
Debbie