Hans hörn

 
Det är en väldigt mysig period att befinna sig i just nu, känner jag. Det här med att boa, att förbereda inför den stora dagen och livets stora gåva. Det är något magiskt med det. Särskilt nu när det börjat sjunka in att livet ska förändras på riktigt. Det har ju tagit ett tag att verkligen förstå det. Även om jag vet, så har jag liksom ändå inte förstått. Tror inte jag helt kommer förstå förrän han är här och jag kan se och hålla i honom. Men ja, det är mysigt att få leva i bubblan. Att fixa i hans hörn, att planera hur det ska bli här. Vi har ju inget rum till honom i denna lägenhet, så det får bli ett hörn till att börja med. Mysigt det med, att bygga på det hela långsamt. Så småningom blir det flytt till en större lya men det är skönt att inte behöva stressa.
 
Idag var det besök hos barnmorskan och allt såg bra ut fortfarande. Känns skönt. Går in i vecka 26 på fredag och idag valde vi förlossningsplats. Bara en sån sak, ytterligare något som gör det hela mer verkligt. Jag ska föda. Jag som är förlossningsrädd och allt. Läser just nu boken "Föda utan rädsla", lyssnar på poddar och samlar all information jag kan för att förbereda mig mentalt och kroppsligt. Jag vill vara förberedd och ha de verktyg jag kan för att det ska bli en bra upplevelse. Även om man inte kan undgå smärtan helt så kan man ju definitivt påverka hur man hanterar den, ens tankar osv under förlossningen. Jag försöker tänka positivt och jag vill verkligen möta rädslan. Jag ska liksom klå den! Det har jag gett mig tusan på.
4 kommentarer
Charlotte

Så mysigt med alla förberedelser :) Ett tips är att boka in sig på Annas profylax. En toppenbra kurs på två tillfällen. Tycker jag blev mer redo både fysiskt och psykiskt av den. Även sambon uppskattade kursen.
Kram!

Svar: Åh, tack för tipset!! Det ska jag kolla upp! Det är en ren djungel av profylax-kurser och har inte bokat någon ännu. Perfekt! <3
Debbie

Johanna

Det är så härligt att förbereda inför bebisens ankomst :) Jag arbetade mycket med andning och avslappning (bl a via Preglifes app) innan min förlossningen, är verkligen glad för att jag la ner tid på det för det hjälpte verkligen mig genom både graviditeten och förlossningen. Hoppas du kan hitta saker som fungerar för dig och du kommer klara av det fint är jag säker på!

Svar: Åh, vad kul att höra! Gick du någon kurs också eller räckte övningarna som fanns via appen? Lyssnat en del på poddarna där och gillar de mycket! 😃 Tack snälla!! Just nu känns det bara så avlägset men det ska väl gå! 🙈
Debbie

Johanna

Så skönt med någon som verkligen uttrycker sin rädsla, när jag skulle föda mitt första barn var jag så rädd och tyvärr ”kämpade jag emot” värkarna, jag vågade aldrig riktigt prata om att jag var rädd.., för mina kompisar som var gravida samtidigt var inte alls rädda och jag kände mig så otroligt fånig och illa till mods när jag pratade med dom om det. Jag hade en tuff första förlossning men när jag skulle föda mitt andra barn var jag så mycket mera påläst och förberedd, jag läste oxå Föda utan rädsla då och även om den var lite fånig här och var så tycker jag verkligen den var helt grym för både mig och min sambo, den hjälpte så mycket! Nu ska jag ju ha mitt tredje barn och tänker absolut läsa boken igen!
Hejja dej 👏🏼

Josefin

Debbsan, dom brukar ha förlossningsförberedande kurser på sjukhuset man väljer. Vi födde på Danderyd och där hade dom en kvälla föresläsningen, den var bra. Värt att kolla upp :)

Svar: Ja precis! Vi ska också på deras, har också valt Danderyd. Men inte så mycket profylax va? Såg att de ska erbjuda en mindre profylax-kurs under våren så jag ska se om min barnmorska kan boka in oss på den. Den andra är ju öppen som tur är 🙂
Debbie