Dags att slappna av

 
Dags för lite egentid, att bara mysa och slappna av. Behöver verkligen det under dessa dagar. Min kropp är så trött, halsbrännan och illamåendet envisas fortfarande och det värker lite här och där. Fast mest på ett ställe. Jag har sedan några veckor tillbaka haft ont under höger revben, troligtvis i levern och smärtan sträcker sig ända bak i ryggen. Ibland är det så stark smärta att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig, ingenting hjälper riktigt, förutom att kanske lägga mig ner och vila med en kudde bakom ryggen - om jag har tur.
 
Efter ett antal läkarbesök har jag lämnat både blodprov och gjort ett ultraljud av buken för att se vad det kan vara och väntar nu på svar. Smärtan kommer nästan varje dag kring lunchtid - men ibland senare och ibland tidigare och håller gärna i sig fram tills det är dags att säga Godnatt. Får inget riktigt grepp om vad som utlöser det. Känns väldigt tråkigt eftersom det har gjort det svårt för mig att koncentrera mig och arbeta. Vissa rörelser är dessutom hemska att behöva göra när det är som värst. 

Jag hoppas på att den är den lille som tar plats därinne och "bara" gör det trångt för alla organ att få plats och att levern liksom hamnar i kläm mot revbenet. Min läkare hos barmmorskan nämnde att vissa känner av smärtan när allt ska möbleras om därinne för att ge plats åt bebisen. Jippie, isåfall ska såklart jag vara en av de få som lider av det. Men jag är ju lyckligt lottad med annat, så jag tänker inte deppa ihop. Jag har ju haft i stort sett alla krämpor man kan gå igenom under en graviditet men harr ju inte haft så allvarliga symptom som att jag inte kan gå utanför dörren eller behöver vara inlagd på sjukhus, som vissa andra får gå igenom. Så jag försöker se mig själv som ganska lyckligt lottad ändå. Även om den här smärtan stundtals är ganska vidrig. Ibland behöver man bara få klaga av sig lite och känna sig lite snuvad på den där härliga graviditeten som vissa andra får uppleva (även om de inte verkar vara särskilt många).
2 kommentarer
Ida

Jobbigt att ha så ont! Hoppas det går över ❤

Svar: Ja, riktigt tråkigt och jobbigt. Tack fina du! <3
Debbie

Angie

Det låter som det jag har också. Ofarligt men det känns ibland som att revbenen ska knäckas. Jag längtar faktiskt tills den här graviditeten är över.

Svar: Hoppas verkligen på det! Även om det inte är kul det heller. Men är lite rädd för typ gallsten. Längtar också faktiskt 🙈
Debbie