Nya sovrutiner

 
Min lilla älskling. Idag fick han sitt 5-månaders vaccin. Var tar tiden vägen? Varje månad i hans liv är ju ett jättekliv rent utvecklingsmässigt. Helt plötsligt känns det som att veckor och månader bara rinner iväg. Innan han kom betydde en månad inte särskilt mycket men nu händer det jättemycket. Herregud..  Han kom ju precis!
 
Den senaste tiden har varit rätt tuff. Nätterna har varit besvärliga eftersom han vaknar varannan, ibland varje, timma och vill äta. Ja, ni kan ju tänka er. Inte så kul. Då jag helammar och han vägrar flaska så blir jag väldigt låst och sömnen lidande. Jag har fått känna på exakt hur det lidandet känns, för tröttheten har varit galen. Får ont i kroppen och ofta huvudvärk som besvärar. När det varit en riktigt tuff natt har jag försökt sova när han tar sina sovpauser under dagen. Problemet är bara att jag har svårt att varva ner och slumra in. Blir ofta att jag istället försöker hinna med allt annat som fått vänta.
 
Så, i förra veckan bestämde jag mig för att försöka minska ner på amningen och framför allt se till att det inte blir hans väg till sömn. Han somnar gärna vid bröstet och i vår säng, något som varit väldigt mysigt men också besvärligt. Även om jag inte vet något gosigare så är det svårt för kroppen att slappna av och verkligen vila ut sig när man har en bebis ungefär 1 mm från sin kropp. Så vi besämde oss för att det var dags för honom att inte bara lära sig att somna in av sig själv utan också sova i sin egen säng. 
 
Det sägs ta 3-5 dagar/nätter för att få in en ny rutin hos barn och inatt var det natt 3. Vid läggning skriks det en hel del men vi har bestämt oss för att inte lyfta upp honom ur sängen, eftersom det signalerar att sängen inte är trygg. Istället sitter en av oss med honom bredvid sängen och klappar honom och har en hand som stannar på hans mage så länge det behövs. Så småningom kanske jag tar bort handen för att se hans reaktion och ibland kan jag även flytta mig från stolen. Tanken är alltså att han ska klara av att somna in själv och känna trygghet i sin sovplats. 
 
Det har gått över förväntan faktiskt. Även om första läggningen håller på ett tag, så blir nätterna desto enklare. Jag ser till att han inte somnar vid amningen, eftersom bebisar vill vakna så som de somnat och det då bara leder till att han blir ledsen när han vaknar - alternativt så vaknar han när jag lägger ner honom i sängen istället, hysterisk över att inte få vara kvar i famnen. Han har varit känslig för det från start, så därför har jag fram tills nu liggammat i vår säng. Annars har vi inte fått någon sömn i huvudtaget, så det har liksom varit bättre än inget.
 
Även om det är en maktkamp om kvällarna nu känner vi att han är mogen för att somna i sin egen säng nu och uppenbarligen hade vi rätt, för helt plötsligt funkar det. I skrivande stund så kunde jag lägga ner en trött liten kille i sin säng och han somnade efter en kort stund trots att jag till och med lämnade rummet. 
 
Hoppas verkligen att det ger sig mer och mer och att jag inom kort kan sluta amma på natten. Svårt bara eftersom han vaknar upp så ofta och jag upplever honom som hungrig. Han har dessutom blivit lite svårare med att äta under dagen och då när han väl vill äta så vill jag ju inte neka honom. Vi får trappa ner gradvis helt enkelt. 
 
Om någon sitter inne på bra tips ang att sluta amma på natten, får man väldigt gärna lämna en kommentar <3
4 kommentarer
Kristin

Inte klokt vad tiden går fort! Känner igen mig, han vaknar för att han är hungrig. Kommer inte ihåg i vilken ålder de kan börja äta gröt, men testa att ge honom gröt innan han går och lägger sig.
Mina barn ville bara amma och inte ta flaska, så de gick direkt över från amning till välling i pipmugg. I början var det söligt, men ganska snabbt gick det som hejsan!

Svar: Eller hur! Jamen exakt, jag har börjat lite med gröt som smakportion sen han blev 4 månader. Vissa dagar älskar han det men som igår innan läggning så började han nästan hulka och ville inte alls ha istället, haha. Tror det blev kanske lite för tätt inpå amningen som var en timme innan, Vi får jobba på att få in en bra tid där också, tror det kan vara en bra grej för mättnaden faktiskt. Kul, pipmugg har jag hört gott om bland barn som ratar flaska. Kanske kan vara något för oss sen. Tack för att du skrev! <3
Debbie

Madeleine

Hej! Förstår hur dina nätter har varit! Vi försökte likadant med vår lilla kille, nu 3,5 mån gammal, med att helamma även under nätterna, men det blev till slut ohållbart. Vi fick heller ingen eller väldigt lite sömn upphackat ibland i timme för timme. Resultatet var att vi var två vrak och vår lille son hur glad o pigg som helst! :-) Så vi bestämde oss för att ge honom ordentligt med bröstmjölksersättning till kvällen o även under natten om han vaknade. Detta resulterade helt plötsligt i nätter där han sover mellan 7-8 timmar i sträck! Woho! Vi ammar honom innan läggdags i 20-30 min, sedan får han bröstmjölksersättning tills han säger ifrån, vilket numera är efter ca 2,5 dl. Sedan nattas han o på detta sover han mätt tills han vaknar o ör hungrig vilket är efter 7-8 timmar. Vaknar han nattetid o är hungrig så får han bröstmjölksersättning då också för att skynda på matningen, tidigare låg han o somnade gång på gång vid bröstet vilket gjorde att amningen kunde pågå i timmar... Så så har vi gjort sedan han var 6 veckor gammal o det fungerar än! Peppar peppar! :-) Vår son tar endast en typ av flaska o det är Philips Avant - alla andra ratar han. Så testa att byta flaska för att se om det är själva nappen på flaskan som han inte gillar. Lycka till!

Svar: Åh, gud så underbart! Grattis till lyckade nätter! Har hört gott om att ge ersättning innan läggdags, låter toppen! Philips-flaskan är en av de som Noah ratar helt, haha. Har två olika och har väl mest varit osugen på att köpa en massa flaskor, eftersom jag provat med flertalet olika nappar och han ratar alla så har jag en känsla att han kommer göra detsamma med flaskorna, haha. Däremot försökte jag med gröt igår, vi har börjat med smakportioner för några veckor sen och jag har försökt öka lite samt börja med puréer från Semper exempelvis. Just igår var han inte alls intresserad, tror det blev lite för tätt inpå amningen som han krävde en timme innan. Får försöka få in det som en del av rutinen så det hamnar vid lämplig tid sen. Tack för att du tog dig tid att skriva! <3
Debbie

Clara

Har precis fått min 7mån att vakna max en gång om natten! Den magiska lösningen var att flytta honom till eget rum.

Insåg att jag sällan var sådär toktrött när ”han väckte mig”. Förstod då att han kanske vaknade för att jag hade lätt sömn och rörde mig. När han vaknade visade han tydligt att han ville äta men var troligen mest för att det var ett sätt att somna om. Det var helt enkelt jag som väckte honom :O

Kändes hemskt första natten att flytta honom till eget rum (som att jag övergivit honom) men nu känns det skönt att jag inte stör hans sömn, och jag får dessutom sova finfint!! :D testa!

Svar: Låter ju toppen! Tror också mycket på att sömnen påverkas av att man ligger så nära varandra och möjligheten att man väcker varandra vid rörelse. Jag har ju legat helt stilla men blivit helt stel i nacken som följd, haha. Jag önskar att vi kunde flytta honom till ett eget rum, problemet är bara att vi inte har ett annat rum. Vi bor i en tvåa men planerar att leta nytt till våren. Så än så länge får det funka såhär. Men stor skillnad redan nu tycker jag bara att han sover i sin egen säng. Kände mig också elak, som att jag övergivit honom. Ingen kul känsla när han låg där och skrek och försökte få mig att förstå att han inte alls uppskattade det här nya. Men nu känns det bra. Denna natt var riktigt bra. Han vaknade för att amma var tredje timma istället och inga protester alls när jag la ner honom i sängen igen. Så himla underbart! Tack för att du tog dig tid att skriva! <3
Debbie

Clara

Som kommentar till det du svarade på min tidigare kommentar: var inte tydlig med att han redan låg i egen säng, vi har alltså aldrig samsovit men han påverkades ändå!
Ah, då blir det ju lite svårt, men det är ju underbart att det blivit bättre och funkat så fort!!
Usch så hemskt, min son märkte inte att vi flyttade honom till annat rum, så jag behövde inte stå ut med gråt, måste varit outhärdligt!!
Lycka till med allt!

Svar: Aha! Jag förstår. Ja, det räcker ju med att man rör sig och det låter för att han ska reagera nu märker jag. Riktigt känslig för ljud, om han inte är helt galet trött men oftast är han lättväckt. Ja, det är inte helt lätt alltså! Särskilt inte nu när han haft en liten dipp tillbaka till hur det var i början. Känns som att vi hamnat lite tillbaka på ruta 1, eller åtminstone 2, haha. Igår hade jag en riktigt tuff kväll, höll på från kl 20 fram till 23.30 då han äntligen somnade. Puh säger jag bara! Tack snälla!
Debbie