Nya växter

Idag handlades det lite nya växter! En medinilla / rosenskärm och Myrten. Det är såna växter som återkommer i mitt hem hela tiden eftersom jag älskar dem men samtidigt inte riktigt lyckas med dem, haha. Min första Rosenskärm levde länge och det kändes som att den aldrig skulle dö (ja, jag hann faktiskt börja tröttna på den) men sen när jag köpt nya har jag inte haft samma tur. Direkt sol är boven i dramat och vi har söderläge - det räcker alltså med att glömma att dra ner persiennerna en solig dag så är det kört. Dessutom vill de bli duschade, inte vattnade. Det är jag ganska duktig på att glömma, haha.
 
Myrten är ännu mer tricky. Där kan de börja bli torra på bladen innanför, i mitten, så man ser inte att de börjar må dåligt. Här får man verkligen inte glömma bort att vattna för då är det kört! Otroligt svårt att vända den trenden då. Men trots detta köper jag detta lilla träd om och om igen, det är ju så himla fint så länge det varar!
 
 
Förutom detta köpte jag också en stor tomatplanta FULL med tomater. Den ska jag sätta i en kruka på balkongen och njuta av under middagarna därute. Tomater och jordgubbar är mina favoriter att odla på sommaren men jag funderar på att ha lite färska kryddor också detta år. Kanske basilika, det går åt mycket av den varan här hemma. 
 
 
0 kommentarer