Tips för studenter



Det var inte längesen jag var student och hade fullt upp med böcker, föreläsningar, seminarier och tentaskrivningar - och ångesten som följde med som sällskap. En av bloggens läsare har bett mig berätta om hur jag gjorde för att disciplinera mig och lyckas plugga när allt annat runt omkring lockade mycket mer. Så här kommer några tips på saker som hjälpte mig.

  1. Sätt upp delmål för att nå det slutliga målet. När jag fick en bok på flera hundra sidor att läsa till nästa dag kunde det lätt kännas väldigt tungt. Men istället för att se 300 sidor valde jag att se 20 sidor i taget. Eller 50. Välj vad som fungerar för dig. När du läst antalet sidor ger du dig en belöning av något slag. Det kan vara något litet. En paus på fem minuter för att kolla internet, ringa en kompis eller gå en kort promenad. Men efter dina fem minuter ska du börja om igen!

  2. Sätt en tidsgräns. Tänk dig att du vill gå och fika med en vän, eller se ett program på tv men du måste egentligen plugga. Se det som en morot. Innan fikan eller programmet börjar ska du vara färdig med målet du satt upp för dagen. Då kan du sen gör det du ville och känna dig nöjd, utan ångest för vad du borde ägna dig åt.

  3. Utbyt tankar med en kurskamrat, det kan vara nyttigt för att att testa dina kunskaper. Diskutera det ni läst och nya tankar och idéer kan väckas som får dig på rätt spår igen. Du kan komma på saker du glömt att du visste, eller kanske förstå något du inte förstod innan. Perfekt när man känner att man kört fast med hemtentan och man är redo att ge upp.

  4. Motiveras av dina framtidsdrömmar. För mig har det ofta hjälpt att tänka på vart jag vill i livet. Drömmar om framtiden; som att få jobb, tjäna pengar, köpa lägenhet eller kunna resa. De drömmarna gjorde att jag gav mig tusan på att plugget skulle bli gjort. Har du en tillräckligt stark längtan efter något så läser man den där trista boken för att man vet att det behövs. Vet man inte varför man gör någonting, så är det svårt att bli motiverad.

  5. Belöna dig själv när tentan är färdig. Jag själv brukade ofta ta en runda på stan och komma hem med ett par Hanky Panky i en ny färg efter en tenta var inlämnad och klar, haha. Hur du än väljer att fira det hela, se till att belöna dig själv för ditt hårda slit. Det gör att du har något roligt att se fram emot också!

  6. Alla behöver olika saker. I min c-uppsats skrev jag om hur olika individer behöver olika saker för att lära. Vissa behöver åka hemifrån för att kunna koncentrera sig, kanske sitta i en skolbänk i ett belyst bibliotek. Sitta ensam, ha sällskap, ha musik i bakgrunden eller helt tyst. Jag själv vill mysa ner mig i min fåtölj med en varm filt och nedtonad belysning, gärna med lite klassisk musik i bakgrunden. Alla är olika. Vad fungerar bäst för dig?
1 kommentar
Anonym

tack så jätte mycket för tipsen! upskattar de verkligen! :)