Bio: Pan's Labyrinth

Pans LabyrinthFörsta biobiljetten från GratisBio gick till filmen Pan's Labyrinth. Det är en hemsk berättelse som utspelar sig under spanska inbördeskriget. Ofelia flyttar tillsammans med sin mamma till sin nya styvpappa ute i skogen. Hennes styvpappa är en genom-ond kapten som tjänstgör under Franco och vill förgöra gerillan. Ofelia trivs inte i sitt nya hem så hon tillbringar mycket tid ute i skogen, där hon hittar en glömd labyrint. I labyrinten träffar hon en faun som säger att Ofelia är labyrintens förlorade prinsessa, och att hon behöver göra tre prövningar för att återta sin plats på tronen.



När eftertexterna dök upp hade jag gråten i halsen och visste inte om jag var glad eller ledsen. Det var en film med mycket lidande, grymhet och charm. Jag blev förvånad över att filmen faktiskt var på dess rätta språk, spanska. Det var ett bra val, eftersom det gjorde det hela så mycket mer verkligt. I många filmer förstör engelskan trovärdigheten. Det fanns en hel del brutala och läskiga scener. Scener som man annars mest bara brukar få höra ljuden av, så som en misshandel, fick man här ta del av genom närbilder. Det kunde t.ex. vara en man som krossar en annans näsa med hjälp av en glasflaska, och går så långt att han avlider. Man blev äcklad, och på något sätt mer förstående för allt hat, när man fick se dessa obehagliga scener. Att en så skräckinjagande film sen har blandats med fantasy gjorde det hela både läskigare och charmigare. Det var ingen snäll film, men den var en av dom bästa jag sett. Och precis som med Match Point, är det en film som berör så mycket att jag endast vill se den en gång.

17 kommentarer
Karin

lät verkligen gripande...

Ally

Åh, den vill jag jättegärna se. Och när du ändå drog upp Match Point måste jag se den med...

Angel

Oh en spanskfilm den måste jag se läser spanska nämligen kanske fattar nåt hahaha

Beata

Åh den kanske man skulle se då.. Älskar spanska!

Beata

Åh den kanske man skulle se då.. Älskar spanska!

Madeleine

nä precis!50-talskjol och snygga peeps, det blir inte hetare ben!

Malin

Låter som en tänkvärd film..såna är ju bra att se lite då och då faktiskt!

Felicia

Vad spännande filmen lät. Gud vad bra med gratis bio, måste bli medlem :)

manne

men ååååh! varför har du inte bloggat om melodifestivalen ännu? :) det har ju redan gått en kvart sen det slutade! :) jag behöver skriva av mig om den, mina töntiga kompisar sitter inte och klappar och hoppar som jag, de bara "jo, men den var bra". jaja, ha en bra helg debbie!!!

Debbie

manne: Hahaha.. ledsen vännen, jag tänkte göra det men fastnade vid annat! Ska göra det nu!

Stina

Jag tänkte faktiskt använda en gratisbio-biljett och se den, men nu vet jag inte om jag vågar. :)

Debbie

Stina: Den sätter sina spår, men du måste se den! Den är vacker och ful på samma gång :)

Danwei

Jätte bra recension! Jag håller med fullständigt :)

Linda

Coolt att det är på spanska, nu längtar jag ännu mer efter att se den!

Debbie

Danwei: Tack! Kul att du gillar den :D

Linda: Ja! Trist när en film ska utspela sig i typ grekland och dom pratar flytande amerikanska :P

J

En alldeles underbar film!

Ida

måste gå och se den där filmen i helgen. Verkar jättebra