Vackra 1700-tal

Kirsten Dunst in "Marie Antoinette"


Kirsten Dunst är inte en av mina favoritskådisar, men 1700-tals filmen "Marie Antoinette" regisserad av Sofia Coppola känns som gjord för henne. Det känns som att det inte kan gå fel med henne i huvudrollen som självaste drottningen. Jag älskar 1700-talet. Dess vackra kläder, inredning och arkitektur - så den 17 November när filmen har premiär ska jag pallra mig in i biosalongens mörker. Åh, längtar!

Andra filmer man måste se om man - som jag - älskar stilen:

  • Vanity Fair - Reese Witherspoon visar att hon kan mer än bara komedi - och lyckas riktigt bra. Hett tips
  • Mannen med hjärnmasken - de Tre Musketörerna ska rädda Frankrike från dess elaka konung Louis XIV. Härlig spänning!
  • Fantomen på Operan - Mycket sång och dans, men också ett otroligt vackert bildspel. Varning för att sångerna fastnar hos en ett tag efteråt.
  • Shakespeare in Love - Mycket poisi, romantik och sorg. Men det är ju trots allt skapandet av Romeo och Julia!

Finns många fler. Har ni några favoriter som jag missat att ta med här?

17 kommentarer
Mona och Fanny

hejhej, vi har en tävling i våran blogg, läs och komentera gärna!

Angel

Djupa filmer

Danni

Åh, du lyckades lista nästan alla mina favoritfilmer :)

you know you love me

Ååhh jag vill se MArie Antoinette!

Debbie

Mona och Fanny: Den va ju inge svår ;)

Angel: Jaa.. drama (: förutom Mannen med Hjärnmasken. Det e nog lite action kryddat i den också ;)

Danni: Oh, mina med ;)

you know you love me: Jag MED!! :D

Stockholm babes

Åh kirsten är en av mina favvisar!

Julia

Filmversionen av Phantom of the Opera har de gjort så bra! Älskar de verkligen och musiken är bara så maffig! :)

Alois del Dredge

Inte för att verka petig men mannen med järnmasken utspelar sej på 1600-talet (Ludvig XIV var kung 1643-1715 och i filmen är han ju fortafrande en ung kung). Dessutom utspelar sej Fantomen på operan under 1800-talets andra hälft.
Inte heller Shakespeare in love utspelar sej på 1700-talet då William själv levde mellan åren 1564-1616 och skrev Romeo och Julia cirka 1595.
Hoppas jag inte har förstört några illusioner nu :)

Debbie

Alois del Dredge: Nej nej, det visste jag faktiskt :) Fast jag syftar mer till själva stilen.. det är ju väldigt likt, får väl omformulera mig (:

Jocelyn

Riktigt vackert med 1700-tal, blir själv oerhört sugemn på att se den.. Någon som har lust att vara barnvakt? hi hi :)

Linnéa

Jag vill också se "Marie Antoinette" nu nu nu!

Linn

Fantomen på Operan är jättefin!

Johanna

Jagär helt kär i förr i tiden och alla dessa klänningar. Måste måste måste se!

Stina

Ska bli kul att se den filmen. Om inte annat för att se vad Sofia Coppola nu har knåpat ihop. :)

Vanja

Precis sånna filmer som jag hyr när jag själv får bestämma... Kommer inte missa denna. Älskar kostymdramer av denna sort. Lägg till Casanova till listan åxå *blinkblink*

Sandra

Längtar till filmen kommer men hon passar inte in i rollen enligt mig ;-)

Misha

Yes, den här filmen har jag längtat efter sedan jag fick nys om den!