En hemsk verklighet

CrashWow - säger jag. Nu har jag sett filmen Crash och jag måste säga att jag blev väldigt tagen. Filmen visar en helt annan sida utav USA än vad de flesta av oss är vana att se. Visst, vi har sett det förut. Vi vet självklart om att det existerar. Vi vet om rasismen, brottsligheten och klasskillnaderna. Men i den här filmen blir det mycket mer verkligt. Man känner sig delaktig. Man mår illa. Man känner hat, sorg och medkänsla. Jag ifrågasätter om en människa verkligen kan möta så här mycket rasism på en dag. Men det kanske man kan? Det handlar säkert om mig - att jag inte mött det personligen. Det är ett svårt ämne, ett man inte gärna talar om. För alla har vi dom ju, fördomarna. Mer eller mindre. Det är vad den här filmen tar upp. Samtidigt som den knyter samman olika livsöden och visar hur en människas hat eller sorg kan förstöra en förbipasserandes liv. Filmer som byggs upp på det här sättet misslyckas sällan, just för att man får sig en ordentlig tankeställare. Att försöka beskriva en närmare handling än så här är svårt, det skulle bara bli förvirrande eftersom det är många karaktärer som möts på olika sätt. Mitt tips är att hyra filmen, köpa den eller att genast skaffa TV1000


22 kommentarer
caroline

tack för tipset för den där ska visas som utebio i min stad typ imorn eller nåt.

Camilla

Visst är den bra! Jag var också helt tagen efter att ha sett Crash. Genomtänkt film med bra skådespelare.

Stina

Håller med om att den filmen är väldigt gripande. En av de bästa som gjorts. Har du sett Traffic? En grym film i samma genre.

Angel

Den vill jag med se

Joline

ååh den är så bra...var helt uppslukad av filmen den är verkligen förtjänt av alla sina utmärkelser..vissa som får så många brukar vara svåra och tråkiga..men inte den här:D

Micke

Shit!! Fem pluppar(vad är det för något egentligen?). Var den verkligen så bra eller är du på ett utomordentligt humör och är en väldigt generös med ros?Min favvofilm är Forest Gump.

Sara

Den lät väldigt gripande, borde nog se! :)

Cicci

Spännande!

malou

Håller med dig totalt... såg filmen på premiären här i Sverige och kunde inte sluta tänka på den på flera dagar! :)

emma

låter som en jättebra film!

Sandra

Den filmen har jag oxå sett, bra är den. Alltså väldigt sevärd.

Ida.

Det är verkligen en av de bästa filmerna jag sett!!

Debbie

Micke: Det är godissvampar!! hihi

Malle

åh, jag måste bara se den filmen =)

Hanna

åh, jag vill se den. älskar din blogg. den är bäst av alla. !

Gilraen

den verkar väldigt intressant! kanske något man ska se framöver. :)

Miss Rosa

Super bra film!!

Debbie

Hanna: Oh, tack :D Det var en komplimang att bita i! :)

Christin

Ja filmen är verkligen gripande och tragisk men samtidigt en mycket bra film som man inte glömmer bort i första taget.

cizzi

underbar film =)

MakeUpYourMind

Den berör verkligen. Den är så bra gjord också.. älskar den.

Hanna

Ruskigt grym recension! Du borde bli en sån där som recenserar i tidningar etc. Haha ;D Coolt!