Hur jag nästan blev bedragen

0Hoppas ni alla har haft en fin påsk! Skulle vilja skriva om hur mysig min påsk var, för det var den ju till största delen men det blev tyvärr lite överskuggat av det som hände mig under måndagskvällen. Får ta allt det muntra i ett annat inlägg, för just nu känner jag ett stort behov av att varna andra för något som jag själv inte var informerad om. 
 
Det kommer ju ständigt nya "trender" av bedrägerier men jag tänker alltid att jag inte skulle kunna bli ett offer för dem eftersom jag ser mig själv som relativt påläst och oftast är det väl de äldre man ger sig på. Sen är jag nog alldeles för godtrogen med, trots att jag trott att jag skulle se röda flaggor om något konstigt dök upp i min väg. Jag tror gott om människor in i det längsta, som jag tror att många av oss hederliga gör. Man själv skulle ju inte luras, så varför skulle man bli lurad? Nu har jag ändrat åsikt om den saken och kommer vara ännu mer uppmärksam i fortsättningen.
 
Så vad hände? Jo, ungefär vid kl.21 blev jag kontaktad av en tjej via Marketplace (säljsidan på Facebook) som sa sig vilja köpa en vara som jag lagt upp. Hon frågade om det gick bra att betala i förskott inkl frakt. Självklart sa jag, inget konstigt alls, är ju oftast så det går till. Personen fick mitt telefonnummer för att swisha, men skriver snart tillbaka att hon stött på problem och fått upp ett felmeddelande om att det inte gick att skicka över pengarna då min beloppsgräns är för låg. Hon menar att jag måste logga in på min bank för att ändra detta. Jag tycker redan här att det låter konstigt med en beloppsgräns för vad man kan ta emot, så detta var en röd flagga - men jag tänkte att detta kanske var någon ny säkerhetsgrej som man infört. Loggade därför in på banken för att se vad det rörde sig om. Ser där att jag inte kan ändra beloppsgränsen för att ta emot, bara för att skicka. Konstigt, tänker jag men anar fortfarande inte riktigt vad som händer. "Köparen" säger då att om jag inte kan ändra gränsen så kan hon försöka föra över summan till mig från sitt företag istället och lösa det den vägen. 
 
So far so good. Betalningen kommer in på mitt konto, men jag får inget swish-meddelande. Röd flagga igen. Jag ifrågasätter men hon säger att hon har något företagskonto via Swish och då kommer ingen notis osv.. HALLÅ! Här borde jag dragit i bromsen rejält kan jag tycka i efterhand. Jag vet ju att man ska få ett meddelande och att det ska synas i Swish-appen! 
 
Snabbt efter att betalningen då ska ha kommit in säger hon att hon skickat över för mycket pengar till mig. Hon hade skrivit över en trea för mycket. Summan som nu stod som en införd summa på mitt lönekonto var 23363kr. OMG. Hon har panik, hon har fört över fel summa och säger att jag måste lösa min beloppsgräns och föra över detta till mig på en gång. Här känner jag att jag har lite för många varningsflaggor för att kunna blunda. Jag får en olustig känsla och säger att jag vill kolla med min bank först om de kan lösa detta. Jag kan nämligen inte göra något då jag inte kan lägga till nya betalningskontakter eller ändra min beloppsgräns utan min bankdosa - och den har Noan fått tag på en tid före detta och tryckt fel kod på så många gånger att den bara visar "error". Haha, ja, det komiska i det här är ju faktiskt att Noah liksom räddade mig här, från att ta ett hastigt och olustigt beslut om att "skicka tillbaka hennes pengar". 
 
Jag står på mig om att jag vill prata med min bank men hon menar att de inte kan hjälpa mig att föra tillbaka pengarna, det måste jag göra. När jag fortsätter med att säga att detta får vänta tills imorgon då jag kan prata med banken, hotar hon att polisanmäla mig för bedrägeri. Hon menar att jag försöker lura henne på pengarna, pengar som jag inte ens bett om att få in på mitt konto? Allt är bara så konstigt och fast jag förstår och känner på mig att detta är ett bedrägeri så har jag ändå tanken "men tänk om det var ett äkta feltryck av henne? Hon kanske inte ljuger". Klart man blir stressad som tusan om man skulle föra över 20 000 av misstag till någon liksom. Fast sen kommer hennes andra lösning. Att jag ska ge hennes några siffror på mitt kontokort. Där drar jag en väldigt stark gräns. Hennes argument för att få mina siffror är många men NEJ, det här går väl ändå ingen på längre? Vi avslutar samtalet med att hon säger att hon minsann printscreenat vår konversation och nu polisanmält mig.
 
Imorse ringde jag banken och berättade om bedrägeriförsöket. Tydligen föll detta i mallen för exakt såna bedrägerier som är "inne just nu". Jag var visst en av få som inte gått på det, som inte fört över mina pengar. Men varifrån kom då de där 23 000 kronorna som plötsligt låg på mitt lönekonto med avsändaren "Evelina AB"? Jo, det var mina egna sparpengar som personen flyttat över och döpt om. När jag loggade in på min bank för att kolla min beloppsgräns, passade bedragaren på att följa med. Jag loggade in bedragaren utan att veta om det. Hen kunde få flytta runt mina pengar mellan konton och förde över mina sparpengar till lönekontot, utan att jag kunde märka det. Eftersom jag inte vågade logga in något mer på banken just där och då så fick jag inte detta bekräftat förrän imorse då jag talade med banken, som kunde se detta. Jag hade alltså kunnat swisha iväg mina egna pengar till bedragaren i tron om att jag betalade tillbaka något som inte var mitt. HUR SJUKT?
 
Kände att jag behövde dela med mig av detta till er och varna om det. Finns många artiklar att läsa där folk blivit lurade på exakt samma sätt. Läs på och var uppmärksamma säger jag. Sprid detta så hjälps vi åt så att det blir svårare för dessa idioter att lura människor. Att de ens kan leva med sig själva är över mitt förstånd.
1 kommentar
Robert

Att folk ens kan med att försöka lura andra människor på pengar. Skönt att du klarade dig.