Profylax och tredje trimestern

I fredags gick magen in i v.30. Nu är man inne i tredje trimestern och tröttheten har hunnit ikapp mig igen. Tunga ben, ömma fötter och blir snabbt andfådd. Sover dåligt och har konstant halsbränna.. riktigt mysigt. Varvar det med vandrande domningar, ömma revben och nästäppa. Inte helt enkelt att jobba nu, får hoppas att jag kan klara av det ett litet tag till. Varje dag är en utmaning och energin har i stort sett försvunnit totalt när jag kommer hem. Därav att jag blir mindre aktiv här och på Instagram. Får hoppas att ni orkar hänga kvar trots färre uppdateringar, vissa gör det inte - men så är det!

Den här helgen har vi varit på en 2-dagars profylaxkurs hos Babygruppen. Så skönt att få lite verktyg inför den stora dagen. Det känns särskilt viktigt eftersom jag sen länge varit förlossningsrädd och nu inte har så lång tid kvar tills det är dags att möta den rädslan. Går liksom inte att skjuta det på framtiden längre. På kursen fick man lära sig att styra in sina tankar på positiva vägar och bli lugn genom andningen. Mycket är egentligen så självklart, att våra tankar styr vårt mående och att djupa andetag får kroppen att prestera lättare och bättre när den är lugn. Det handlar om att vara medveten under smärtan, medveten om att jag kan ställa om mig själv från stress och rädsla till att ta kontrollen och själv bestämma hur jag ska hantera stora delar av smärtan. Att låsningar i en spänd kropp bara gör det hela värre. Man fick också jobba ihop mycket med sin partner, vilket kändes väldigt mysigt och tryggt. Gillar att vi har samma verktyg och att hans fokus blir på att läsa av mina signaler och leda mig rätt igen om jag tappar mitt fokus. 
 
Efter kursen blev det lite shopping. Ett litet Livly-set till vår lillkille. Ser fram emot att få klä honom i alla söta kläder som just nu bara ligger i hans låda och väntar.

 

Kommentarer
Postat av: Kristin

Jag var också förlossningsrädd och läste därför en del böcker om förlossningar. Mitt tips, fokusera på att slappna av när du har sammandragningar. Ju bättre du slappnar av, desto bättre går öppningsskedet. Du måste vara fokuserad till 100 procent. Träna innan på att slappna av.

Läste även att infödingkvinnor föder på huk, de använder sig av jordens dragningskraft. Så när jag hade sammandragningar ställde jag mig på knä och lutade mig mot en stolsits.

För min del blev det två barn, trots rädslan innan. Du grejar det! Varmt lycka till! Kram

Svar: Hej! Åh, tack för dina tips! Det var precis avslappningen som kursen fokuserade på, låter så bra. Tror verkligen att det kan göra underverk. Blir lätt stressad när jag förlorar kontrollen, så det handlar nog till stor del om att förbereda sig och träna så mycket man kan inför det. Just den där ovissheten om HUR ont det gör och att jag måste lita på min egen kropp är ju en riktig utmaning! Men jag börjar mer och mer tro på att jag ska klara det :) Tack för peppen! <3 Kram!
Debbie

2018-04-30 @ 11:23:29

Kommentera gärna inlägget...

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress:

Blogg / hemsida:

Kommentar:

Trackback