Nytt projekt: Matbord

Min dröm om två vitrinskåp från Asplund (SNÖ) har funnits i ett antal år nu och den ger sig inte. Sambon ger sig inte heller och han tycker inte att det är något vi behöver. Jag tycker ju såklart motsatsen då jag vet massor av saker som jag skulle kunna fylla skåpen med, haha. 
 
Nu har vi dock kommit en liten bit på vägen i diskussionen. Vårt matbord är något som sambon inte velat byta ut och därmed har vi inte kommit någonstans. För så länge som vi har detta matbord kommer några vitrinskåp nämligen inte få plats. Eller jo.. men dörrarna kommer inte gå att öppna. Haha.. det känns ju inte helt bra. Så ett mindre, dvs inte lika brett matbord skulle vara perfekt. Vi är trots allt bara två personer i det här hushållet och jag skulle hellre se att vi hade ett bord med iläggsskivor så att vi kan bygga ut bordet vid behov. 
 
Såå.. sambon vill inte göra sig av med detta bord, så jag tänkte.. nej, det behöver vi väl inte. Vi skruvar bara av benen och ställer ner det i källaren till nästa stora lägenhet i framtiden. Vill vi (läs: han) ha det då, finns det ju kvar! Ja, säger han! Om jag hittar ett bord som är likvärdigt snyggt, menar han, kan han tänka sig byta ut detta "tillfälligt".. DÅ FÅR JAG PLATS MED MINA VITRINSKÅP! Ja.. ni fattar, jag blev som ett barn på julafton av bara beskedet, trots att inget är beställt eller färdigt. HA!
 
Då kom problemet. Det finns ju för f*n inga snygga matbord för vettiga priser! Nu blev plötsligt projekt "hitta ett likvärdigt snyggt bord" till projekt omöjligt. Eller jo, låt mig klargöra.. det finns snygga bord, men inte med ca måtten 120 x 90. Fällbord vill jag inte ha, det ska vara iläggsskivor som går att trolla bort under bordsskivan. Snyggast så tycker jag. Men herregud alltså.. varför är det en sån bristvara? Det enda som finns är ju typ bordet Dalarö från Mio, som enligt mig är världens tråkigaste, mest neutrala mainstream-bord ever. Jag tittade själv på det bordet innan vi köpte det vi har nu.. men insåg rätt snabbt att varenda kotta har det och det finns inget speciellt med det i huvudtaget. Bara en skiva och fyra kantiga, raka ben. Punkt. Zzzz..zz... Missförstå mig rätt, jag är inte den som vill ha världens snickarglädje på matbordet men något som pekar på vackert hantverk är guld i mina ögon.
 
Nej, så jag har återigen snöat in på bordet från Norrgavel. Jag älskar ju Norrgavel. Det tillsammans med Asplund och Svenskt tenn är ren magi. Underbart hantverk. Älskar. Vår tv-bänk och våra stolar är därifrån och vi är såå nöjda med alltihop. Priset ligger dock på 17.900kr. Tittar man runt på Länna Möbler och andra butiker med snygga designerbord är det ju rena blocket-priset i jämförelse.. men det är ju lite mer än jag hade tänkt mig kanske. Det var ju vitrinskåpen jag ville åt, inte bordet, haha. Nu blev det genast dyrt alltihop!
 
Får fundera vidare på detta.. i-landsproblem. Något ska man väl sysselsätta sig med, haha.
 
Bordet jag funderar på ser du här:
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer