Bolero

Vad är det med mig och min passion för glas och porslin? Jag får ju snart inte plats här hemma, haha. Sambon undrar ofta över hur många skålar man kan behöva. Tusentals, kanske? Vacker design har alltid varit min svaghet. Många tror att det bara måste vara märken, kommentarerna dyker upp då och då på Instagram. Det har dock inte alls med märket att göra, det handlar om kvalité och hantverket. Designen! Jag faller pladask för sånt som är välgjort och vackert. 
 
Som mina loppisfynd. Kakfatet och tårtfatet, om ni minns. Nu vet jag äntligen var ifrån de kommer och därmed öppnade sig en helt ny värld när jag googlade serien. Bolero från tyska Walther Glas. Oh my god, säger jag bara. Det finns såå mycket vackra uppläggningsfat, skålar.. till och med en sjukt läcker ishink hittade jag! 
 
Eftersom serien gjordes omkring 1950/60-talet så är man ju ganska bunden kring vad som går att köpa på andrahandsmarknaden. Man får helt enkelt hålla sina ögon öppna och googla ofta. Etsy.com (varning för shoppingsug om du besöker sidan) och tyska Ebay har dock visat sig vara framgångsrikt för att hitta delar ur denna fantastiska serie. 
 
Detta är riktigt fina grejer och de kostar inte särskilt mycket - de ligger däremot helt i tiden! Med bubbligt glas så som i Svenskt tenns Daggvas eller Linné Carafe i åtanke, är det här riktiga fynd! Mitt tårtfat hamnade ju på extremlåga 20 kr men även skålar osv på Etsy ligger på mellan 200-350 kr.
 
Jag kommer hålla mina ögon öppna för fler delar i denna serie. Sen behöver jag bara ett vitrinskåp att förvara det i ;-)
 
 
0 kommentarer