Drömlägenheten

Bild från Sköna Hem. En bild som inspirerar mig.
 
Ibland behöver man drömma sig bort för en stund. Mitt drömboende har alltid varit en sekelskiftesvåning i Vasastan, Karlberg eller på Södermalm. Med höga spröjsade fönster (gärna med djupa fönsternischer) som släpper in mycket dagsljus, vackert dekorerade kakelugnar, en serveringsgång, breda knarrande golvplankor och fiskbensparkett. Gamla vackra dörrar, takrosetter och dubbeldörrar i entrén med mässingsdetaljer. Självklart balkong, för det bidrar till en känsla av frihet för mig. Jag behöver kunna öppna upp och bara kliva ut.
 
I mitt drömboende skulle jag inreda klassiskt men modernt, jag skulle gå all in. Jag skulle förvandla det till min egen godispåse, inreda det med allt som jag älskar. En vacker kristallkrona, marmorbord, mönster och tyger signerade Josef Frank och y-stolar för att symbolisera det klassiskt moderna, odödliga klassiker som man aldrig slutar att älska. Mycket kuddar, mycket färger, alltid snittblommor. För det är sånt jag blir glad av.
 
Det ska vara luftigt och öppet, aldrig för mycket. Den genomgående känslan skulle vara att allting är noga utvalt och att jag valt att endast omges av sånt som jag absolut älskar. Jag har alltid varit lite så, jag kan inte nöja mig med mindre. Jag väntar hellre, sparar tills jag fått ihop till det jag verkligen vill ha. Känslan av att det finns ett band mellan mig och varje sak jag har i mitt hem, att det verkligen betyder något för mig, känns personlig och skapar en sorts trygghet för mig.
 
Jag älskar vårt hem nu men jag drömmer om något större, ett inredningsprojekt där det finns mer yta och fler möjligheter. Möjligheter att göra hemmet mer personligt och sätta sin egen prägel på det. Då denna lägenhet är för liten för att bo i på längre sikt känns det inte så lockande att dra igång något större projekt (som inte ens är nödvändigt då allt är toppfräscht sen inflytt). Så vad jag söker är ett hem som känns långvarigt nog för en peronlig förvandling. 
 
Just nu anordnar Svensk Fastighetsförmedling Stockholm en tävling och jag är med. Min drömlägenhet hos dem är denna skönhet. Herregud vilket potential den har! Den har flera av de vackra originaldetaljer som jag nämnt ovan. Kök och badrum behöver sig helt klart en ordentlig makeover men det är precis min dröm, att få skapa mitt egna. Ett projekt! - och här hade jag inte haft några hämningar alls. Wow, vilken skatt!
0 kommentarer