Varning för MyHygo.com


När jag kom hem från stranden idag väntade ett paket i brevlådan med en okänd avsändare. Paketet innehöll rakhyvlar och en rakgel för män tillsammans med en faktura på 70 kronor. Problemet? Jag har aldrig beställt dessa produkter och har heller aldrig hört talas om företaget som kallar sig MyHygo.com. Detta företag är tydligen ett av flera liknande företag som lurar av folk pengar, som tillhör OnlineCon Group (seriöst, bara namnet Con säger ju en del där). Just nu är jag så arg över människor som gör såna här saker, skrämmer folk att betala fakturor av rädsla över att det hela ska gå till Inkasso. Jag tänker absolut inte betala, eftersom jag vet att jag inte har beställt produkterna och dom inte kan bevisa någonting i Tingsrätten om de nu skulle vara så dumma att gå hela vägen dit. Jag har precis skickat in en anmälan till Konsumentverket och genom mail meddelat företaget att jag inte tänker betala. Spännande, vi får se hur långt det går.

Läs Konsumentverkets tips för hur du skall gå tillväga om du fått en vara du inte har beställt.
25 kommentarer
Alexandresen

samma här :O jag fick precis ett sådant packet med 4st rakhyvlar och 1 rakgel från myhygo. Jag blev väldigt förvånad när jag kom hem idag när jag såg att jag hade fått ett packet att hämta ut. Jag har varken set eller hörts talat om företaget och jag har heller inte har beställt det här skitet.

Alexandresen

hur har du skickat in en anmälan till Konsumentverket om de här företaget? Jag blir så förbannad på sånt här skit

Alexandresen

har ni läst de här?



läser de här på konsumentverket http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-marknadsforingslagen/

Obeställda produkter

En säljare får vid marknadsföringen inte leverera produkter till dig om du inte har beställt dem och försöka få dig att betala.

Anonym

Läs Distansavtalslagen, som gäller vid köp på internet.

peos

Svar till "anonym".



I dessa exempel är jag säker på att det inte handlar om aktiva köp som ovanstående gjort. Därför kan man inte kalla det för "köp på internet".



I mitt fall svarade jag på ett antal frågor för att erhålla Spotify premium gratis. Därigenom fick MyHygo mina personuppgifter och kunde skicka mig rakhyvlar. Har således ej aktivt beställt något från företaget.



Paketen som levererats har jag konsekvent returnerat åter till MyHygo. Droppen var när det dök upp ett inkassokrav från Alektum Inkasso på 642 kr.

Kontaktade då handläggare Niklas Pettersson på direkttelefon

031-3480107.

Berättade hela historien för honom varpå han sade att Alektum inte skulle gå vidare med att driva in skulden.



Skönt att skriva av sig :) & hoppas att detta kan hjälpa andra som har problem med MyHygo.

Debbie

Peos: Tack för att du skrev! Jag vet inte hur de fått tag på mina uppgifter, särskilt inte eftersom jag inte varit med i någon liknande grej som att få Spotify premium. Men inte heller där är det ju tillåtet av dem att anta det som en beställning!



Jag har skrivit till dem att jag inte tänker betala någon frakt tillbaka till dom, som de kräver, utan att de får stå för den kostnaden själva. Efter det har jag inte hört något, men får jag något från inkassokrav ska jag absolut kontakta handläggaren du tipsade om. Tusen tack för ditt tips!

Jenlen

Usch otäckt och irriterande att sånt här sker! Väldigt bra att du skriver om detta och varnar.

Ramu

Även jag fick paket (29.6) från företaget, jag ringde och en finsktalande "mirja" makulerade fakturan och talade om för mej att jag inte behöver skicka något i retur.

Idag fick jag en fakturapåminnelse ? Jag ringde igen och nu var det en annan som heter "Teres" i luren, onej måste ha blivit något fel,fakturan är makulerad, nu verkar allt vara en ren bluff, därför en STOR varning utfärdas !

Teres

Ni kanske skulle titta efter var ni är och klickar på nätet, så ni inte får hem en massa grejer...

Elisabet

Hej jag fick den med, men jag skickade tillbaka paketet och ringde upp dem att om de inte passar sig så får det polisen på sig, har en syrra som är polis för jag sa att jag varken kände till deras företag eller hört talas om dem..för fortsätter de oh skicka skulle jag minsan ta i hård handskarna så jag sa att jag kunde skicka något annat med till dem så hon slängde på luren i örat på mig.. sen hörde jag inte nått mer från den där mirjam eller vad hon hette..



Så jag tycker ni kan skicka tillbaka som det är..

De tror det kan göra vad det vill men inte med mig för jag säger bara att det kan få polisen in till deras dörr om det inte passar sig..

Så vad tycker ni andra om det??

kenneth jonsson

jag skickade efter ett paket,14dagar sedan.idag fick ja g två paket av samma skit.Lite skuld har jag,men jag kommer att skicka tillbaka paketen orörda!Sen får vi se om det blir en anmälan till konsumentverket eller inte.Har inte ringt till dom ännu,det är ju fredag.men tack PEO det jag läst kan komma att behövas!!Alla här ha en trevlig HELG Kenneth,200917kl1955

Henke

Varning!

Svarade på gratispaket. Bara frakt 29 kr.Fick stora paket häromdagen. Innehåller massa rakhyvlar o faktura på 4-500 kr. De kommer returneras omg. Problemet är att datumen inte stämmer alls. Kanske ett sätt kringgå ångerrätten på 14 dgr. Se upp!

Jesper Forsberg

Hur gick det med MyHygo?

karoline

oh my god.det samme har skjedde meg =O...helt sick =O..

i got that one 2 =O...and i dont know wht to do o.O

wenche johansen

har mottat 2pakker som ike har bestilt .ringde kundesenter.ble avist .jeg måtte bet.nei jeg bet ikke .hun slang bare på røret uforskammet.

SER DEN

HEr fant Jeg et slettet side:



ips oss: [email protected]: 75 51 78 20

Advarer mot svindel Utskrift E-post

Skrevet av Kim Sigurd Gaare

torsdag 28. oktober 2010

Foto: Kim GaareNordmenn får varer i postkassen uten å ha bestilt.

- Vær forsiktig med å betale regningen om du får lignende pakke, sier ofre.



Hanne Mari Tilrum og Magnus Fjeld fra Bodø er blant 14 personer som har henvendt seg til forbrukerrådet. De har ufrivillig fått tilsendt barberhøvler og krem fra et svensk firma kalt MyHygo. I dag har de flere inkassokrav hengende over seg. De går nå i bresjen for å hindre at andre blir lurt.

- Det ligger noen regninger i hylla som vi ikke kan gjøre noe med. Og det er en usikkerhet å sitte med et påstått krav over seg. Vi har vært sikre fra dag en på at vi ikke akter å betale, sier Fjeld.



Skjult abonnement

Foto: Kim Gaare

- Jeg kunne funnet på å ha betalt regningen for så tro at vi er ferdig med saken. Heldigvis er Magnus påståelig, sier Hanne Mari Tilrum.

Foto: Kim Gaare

- Vær forsiktig med å betale regningen og krev bevis på at du har bestillt det, for det har man krav på i følge loven, sier Magnus Fjeld.





Pakken kom i juli måned. Paret forsøkte å kontakte firmaet, men uten hell.

- Vi bemerket at MyHygo ikke svarte på telefonnummeret som sto på faktura, sier Fjeld.

Paret rådførte seg derfor med forbrukerrådet. De fikk råd om ikke å betale fakturaen fordi det kan bli ansett som en bekreftelse på et abonnement.

- Det viste seg å stemme da vi fikk pakke nummer to og tre uten å ha bestilt eller betalt, sier han.

Ingenting på fakturaen tydet på at det dreide seg om et abonnement.

- Det lyste jo litt svindel av saken, sier han.

NETTOPP kommer gjennom til kundeservise på telefon, men daglig leder unngår henvendelsene fra journalisten.



FAKTA

Forbruker Europa har fått 4 henvendelser om MyHygo. Forbrukerrådet har fått 14. Alle unntatt en dreier seg om å ha mottatt varer uten å ha bestilt de.



MyHygo er tilknyttet Onlinecon Group AB som i januar i år har fått flere påpakninger fra det svenske forbrukerrådet.

Pharma Optic er også tilknyttet samme selskap. Forbrukerrådet har fått 11 henvendelser om dette firmaet.

Inkassoselskaper kan ikke inndrive omstridte krav i Norge.

Kommer du i lignende situasjon, så anbefaler forbrukerrådet å ta kontakt med firmaet på e-post eller brev. Svaret du får fra firmaet vil fungere som dokumentasjon på at kravet er omstridt. Kopi av e-posten sender du til inkassoselskapet.

Forbruker Eruropa og Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å melde saken for forbrukerrådet.

Telemarkeding

MyHygo oppgir i en e-post at de har fått bestillingen via SmartRespons-media. SmartRespons selger tjenester til firmaer som ønsker å komme i kontakt med nye kunder. Blant tjenester tilbyr de spørreundersøkelser og markedsføring med utgangspunkt i databaser som inneholder informasjon om enkeltindivider.

- Vi vet ikke hvor eller i hvilken sammenheng SmartRespons eller HyHygo har fått adressen til Hanne Mari, sier Fjeld.

NETTOPP har ikke lyktes å komme i kontakt med SmartRespons-media.

Omgår henvendelser

Tilrum og Fjeld konfronterte MyHygo med at det er uaktuelt å betale, og at firmaet selv må dekke returkostnaden.

- Vi fikk svar tilbake om at abonnementet nå er avsluttet. Samtidig informerte de om at en ny leveranse allerede har blitt sendt ut og at denne ikke har returrett, sier Fjeld.

Hos Forbrukerrådet får de oppgitt at angreretten kun gjelder de som kjøper noe, ikke de som ufrivillig får varer i postkassen. Paret sendte derfor svar tilbake hvor de på nytt påpeker at de ikke har bestilt noe og ikke kommer til å betale for noe, og viste til den norske forbrukerloven.

- Den første inkassoregningen var vi forberedt på. Vi regnet med at hvis det var et useriøst selskap, så ville vi ikke høre mer før vi fikk inkasso i postkassen. Det stemte, sier de.

Useriøs kundeservice

- Vi fikk råd fra forbrukerrådet om å be MyHygo om å femvise kvittering på bestilling. Det har vi til nå ennå ikke mottatt.

MyHygo oppgir i svar på e-post dato 27.juli at de kan bestille utskrift av ip-adresse og bestillingsordere, men at det ville ta 1-2 måneder.

- Vi synes det er suspekt at det skal ta så lang tid før de kan fremvise et bevis på bestilling, sier Fjeld.

MyHygo har etter flere måneder fremdeles ikke fremskaffet denne informasjonen, og har heller ikke tatt kontakt.

- Useriøst når vi har etterlyst den informasjonen og sagt i fra at vi ikke akter å betale før de kan fremvise dokumentasjon, sier Fjeld.

Prinsippsak

Fjeld og Tilrum har brukt flere kvelder og noen lunsjpauser på jobben for å rådføre seg i saken. Inntil videre sitter de med tre pakker de ikke er villige til å betale for å sende tilbake.

- Det er ikke prisen det kommer an på heller. Det er en prinsippsak. Vi kan ikke knote med pakker som MyHygo kan påstå at de ikke får tilbake, sier Fjeld.

Samarbeid med forbrukerrådet

De har nå gått sammen med forbrukerrådet for å opprette sak på dette firmaet.

- Grunnen til at vi har brukt så mye tid på dette er gjøre det lettere for andre som havner i samme situasjon å finne ut at de ikke burde betale regningen, sier paret.

My Hygo har fått 14 henvendelser i tidrommet 10.juni til 29.september i år.

- Det er ganske mange henvendelser på kort tid på et lite kjent internettforma, sier Martin Skaug Halsos ved forbrukerrådet.

Saken er nå sendt over til Forbruker Europa som er det internasjonale klagerorgane.



Sist oppdatert ( lørdag 30. oktober 2010 )

Wenche Sandbæk

Jeg fikk også pakker fra nettet uten tlf. nummer med sokker og barberhøvler og krem MyHygo.com Jeg bor i Norge og ser at fra din side er det bare tull?

Jeg har nemlig ikke bestilt noe for jeg gjør ikke det fra nett uansett.

Hva bør jeg gjøre med alle disse pakkene?? Hilsen Wenche

Anonym

Hei Wenche.



Hvis du har fått faktura fra inkasso, må du ringer til inkasso med engang, og forteller situasjonen din.

( forteller dem at du ikke har bestilt noe fra myhygo.com og at det er ASOLUtt svindel! og be inkassobyrå å få tak i bevis/ dine bestillinger fra myhygo.com)



da vil inkassobyrået kontakte og tvinger myhygo.com til å sende bevis for dine bestillinger.

myhygo.com har ingen bevis pga du ALDRI har bestilt noe fra dem.



Dermed vil inkassobyrå henvende saken og slik at du aldri vil høre fram dem.

Anonym

Wenche, Hvis du ikke har fått faktura fra inkasso. kan du tar kontakt med forbrukerrådet:



http://forbrukerportalen.no/



Det finnes lover og regler, de kan dessvere ikke finner på noe tull.

what`s upp

jag fick sånt paket också den 10/08/2011.

skulle nån av er säga vad fan ska jag göra med den, jag vet att jag har inte beställt det skitet!

Berndt

Jag har också fått ett paket med rakhyvlar som jag inte beställt. Myhygo påstår att dom fått en beställning från Tävlingsguiden att skicka varor till mig. Jag har vid telefonsamtal med konsumtverket fått info om dom fn har flera utredningar pågång mot Myhygo.

Hoppas att det blir ett slut på detta lurendrejeri

Lurad

Hej

Jag har vid telefonkontakt med konsumenverket fått information om att dom fn har flera anmälningar som dom skall utreda

janina

fick veta att man ska göra polisanmelan om detta innan jag skikcar tillbaka paketet.... är det rätt???

Debbie

Du ska INTE skicka tillbaka paketet om du inte gjort beställningen, vill dom ha tillbaka sina produkter är det upp till dom att skicka ett returbrev. Gå in på konsumentverket och anmäl händelsen, de har en speciell flik ang såna här bluffaffärer som du bör läsa igenom, med steg för steg för hur du bör gå tillväga. Börja med att maila företaget där du bestrider beställningen. Oavsett va de kommer med, forsätt att bestrida och kom ihåg att spara kopia på all mailkonversation så att du har bevis för att du bestridit! Kräv att få se datum och använt ip-nr som användes vid beställning. De kan inte bevisa att det var DU som gjorde beställningen. Ser du att ip-nr inte är ditt eller du kan bevisa att du inte ens satt vid datorn den dagen (du kanske rent av var utomlands?) kan dom bara lägga ner, för dom har INGET att komma med. Att fylla i namn och adress för en beställning kan vem som helst göra!