Bio: Becoming Jane

Jane AustenEn ung Jane Austen handlar om författaren bakom succéböcker som bland annat Stolthet & Fördom. Som ung kvinna på slutet på 1700-talet fick hon erfara att kärlek inte hade något att göra med giftermål. Hennes uppgift var att gifta sig rikt, en uppgift som hennes fria vilja inte lät henne genomföra utan kärlek involverad. Att dessutom drömma om ett liv som kvinnlig författare gjorde det knappast lättare att leva under en tid då kvinnan skulle stå bakom sin man. Jane finner kärleken, men klasskillnaderna gör det omöjligt för dem att vara tillsammans. Erfarenheterna och drömmarna gör att hon istället skriver några av Englands mest älskade böcker.

Otroligt vacker men sorglig film som lyckas göra en duktigt tårögd mot slutet. Jag vill ha lyckliga slut, men det går såklart inte alltid att förvänta sig av filmer som berättar sanna historier. En sån här film blir lite utav en väckarklocka och gör en tacksam över att man lever i den tid man gör.



Tips
! Vill du också gå på bio helt gratis? Samla lätt ihop till dina biljetter genom GratisBio. Läs mer här!

8 kommentarer
Cornelia

åh jag vill se den,
den verkar riktigt bra!

donnasandra

Vågar inte läsa igenom mer än hur många svampar den fick eftersom jag snart ska se den :-)

Sussi

Åh den vill jag gärna se :) Låter som en fin film

Anna

verkar ju bra :)

Emilia

Den vill jag se!

Tobias

Den verkar bra :)

Ansam

Jag läste i Metro om den filmen. De hade intervjuat Anne Hathaway. Den är inte baserad på verkliga händelser. Det enda man vet om Jane Austen är att hon aldrig gifte sig, så de har "hittat på" saker till filmen. Anne Hathaway sa "Det är troligt att detta har hänt, och det är troligt att det inte har hänt".

Debbie

Ansam: Yes! Det är jag medveten om :) Det är precis vad jag menar också, dom kan ju inte hitta på att hon gifter sig eftersom hon aldrig gjorde det :(