Egen choklad

image991

Igår tog jag mig tiden att göra lite god choklad inför julen. Följde ett recept jag såg i en tidning. Choklad- och mandelnougat. Är precis lika gott som det låter - och lätt att göra! Kommer bli svårt att hålla fingrarna borta ända till jul! Den söta skålen hittade jag på Indiska.
 
________________________________________________

Det var flera som blev sugna och frågade efter receptet på den choklad jag gjorde härom kvällen. Så här kommer det, bara att kopiera!

Choklad- och mandelnougat

Ca 35 stycken

100 g flagad mandel
250 g mjuk nougat
150 g mörk choklad

  1. Rosta mandeln i en torr och het panna.
  2. Smällt nougaten och chokladen över vattenbad eller i mikro. Rör ner mandeln i den smälta chokladen.
  3. Häll upp smeten i en form (ca 15-20 cm stor) klädd med bakplåtspapper.
  4. Ställ formen i kylen så att chokladen stelnar och skär sedan upp den i lagom stora bitar. Förvara chokladen i folie.
22 kommentarer