Broken Flowers

Broken Flowers (2005)För några dagar sedan såg jag den lite lustiga filmen Broken Flowers med Bill Murray i huvudrollen. Bill spelar den väldigt tystlåtna - men ack så charmiga ungkarlen - Don Johnston. Som trots sin blyga personlighet fått fler kvinnor på fall än självaste Don Juan - legenden som hans vän Winston låter honom jämföras med. Skillnaden är nog att Don Johnston inte krossar några hjärtan, utan själv blir lämnad av kvinnor som vill ha mer i livet än ett passionerat förhållande. Samma dag som hans dåvarande flickvän gör slut, får Don ett rosa brev som berättar för honom att han har en 20-årig son - en son som just nu är ute på en roadtripp i jakten på sin far. Problemet för Don är att han inte alls vet vilken kvinna som skrivit brevet, och alltså inte vet vem han har en son med. Winston - som älskar att leka detektiv - letar upp adresserna till alla flickvänner Don hade för 20 år sedan och halvt tvingar iväg honom att söka upp dom i jakt på den rätta kvinnan. Den enda ledtråden han har - är att kvinnan måste älska rosa.

Konstig och knäpp - men också rolig film! Jack Nicholson skulle jag kunnat se spela den här rollen, men Bill Murray gör den lika bra. Lite "About Schmidt" över det hela, om man ska se till den lite lustiga huvudpersonen. Här tillbringar han mestadels av sitt liv sittandes i sin soffa och stirra ut genom fönstret. För många frågetecken och för lite svar, är vad den här filmen ger. Inget man måste se, men jag faller ofta för filmer som byggs upp på det här viset.  En annan anledning till att jag halvt föll för filmen kan bero på att hans klädval mestadels faller på den coola träningsoverallen från Fred Perry i diverse olika färger. Men, tyvärr är filmen alledeles för stillastående (ja, jag tillhör generationen det-måste-hända-något-hela-tiden) för att få 5 godissvampar. Så det får bli 3 stycken.

13 kommentarer
Angel

Nice den kanske man ska se

Camilla

Jag älskade Lost in Translation - den här ska ju också vara bra. Får nog ta och hyra den ;)

Sandra

Den har jag oxå sett, den var lite knäpp...han kanske kunde variera med märken å ha en Nike eller Adidas istället haha.

Emilia

Den ska tydligen vara bra så ska ta å hyra den nu när man ändå e sjuk "/:P

Emelie

Har du ett att den där klänningen du tyckte så mycket om är på rea? =)
http://www.asos.com/Heavy-Lace-Dress/Prod/pgeproduct.aspx?iid=103785&cid=2111

Debbie

Angel: Ja, i brist på annat ;)

Camilla: Jaaa..åh, jag har inte sett den filmen. Vill!

Sandra: Haha, ja!! Jag skulle köra på adidas röda :D

Emilia: Haha, gör det!!

Emelie: Oh, fast.. näe, så mycket annat jag vill göra för pengarna nu. Så den får pryda en annan skönhet ;) Dig kanske? Tack för tipset iaf!! :)

Stina

Jag tyckte den filmen var underbar. Den skulle fått en stark fyra av mig. Älskar filmer likt denna, filmer med skön känsla. Ingenting att se om man känner sig rastlös. :)

Micke

Fick filmen 3 jordgubbssvampar och 2 lakritssvampar.Förstår inte...Hmm, konstigt system;-)

Ally

Tack för tipset :)

Anna K

Oj vad annorlunda man kan tycka...jag gillade inte alls den....tyvärr:(

Michaela

Den verkar ganska bra..

Sandra

Jag såg Broken Flowers på bio och den var sådär, men så besvikna jag och min kompis blev på slutet. Alldeles för konstig film för mig

Debbie

Stina: Haha, ja.. fast den kunde varit bättre. Gillade inte riktigt slutet där, även om det var skrattretande så skulle jag velat få mer svar!

Micke: De rosa är ju poängen, daaah :P

Anna K: Det gjorde inte min mamma heller. Störtförtjust var jag väl inte heller, men det var ju faktiskt rätt kul på sina ställen. Garvar så åt män som inte rör en min på en halvtimme ;)

Sandra: Ja! Jag blev också besviken. Men det ville jag inte skriva i sammanfattningen, haha.